Vanliga frågor

Har du en fråga till oss och behöver snabb vägledning? Här har vi sammanfattat svar på de vanligaste frågorna till vår Kundtjänst. Du är alltid välkommen att kontakta oss på Ungersk Mat vid frågor eller om du vill lämna synpunkter!

 

Hur lång tid dröjer leveransen?

Normalt skickas ditt paket samma dag som beställningstillfället om din order genomförs senast kl 12:00 helgfri vardag. Leveranstiden beror på det fraktsätt du väljer i kassan. Leveranstiden är vanligtvis 1-2 vardagar men vi reserverar oss upp till 15 arbetsdagar. Läs mer om frakt och leverans i våra villkor.

Om du valt att hämta ditt paket direkt från vårt lager så är paketet normalt redo för upphämtning inom 24 timmar. Du får en avisering när paketet är redo att hämtas.

Var är mitt paket?

I din orderbekräftelse samt leveransbekräftelse finns en spårningslänk där du kan följa paketets resa. Hör av dig till vår kundtjänst om paketet kommit bort eller skadats under transporten.

Vilka betalningsalternativ finns?

Betalning kan genomföras med ett vanligt Bankkontokort eller med Klarnas betaltjänster. Du kan också välja att betala med Shop Pay eller Google Pay om du har ett sådant konto. Om du har problem med betalningstjänsterna så hänvisar vi till kundservice hos din Bank, Klarna eller den betaltjänst du väljer.

Kan jag lägga till varor till min beställning i efterhand?

Det går i regel bra att lägga till varor i din beställning efter genomfört köp under förutsättning att din beställning inte hunnit packas och distribueras från vårt lager. Du kan lägga till varor genom att skicka ett mail till vår kundservice. Ange tydligt vilken eller vilka varor du vill lägga till samt kvantitet av varje vara. Du får då en bekräftelse och uppgifter om betalning som sker på samma sätt som vid beställningstillfället. Beställningen skickas från vårt lager först när varorna är fullt betalda.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse. Har köpet gått igenom?

Kontrollera alltid att du uppgett korrekt e-postadress och kontaktuppgifter innan du genomför ditt köp. Kontrollera din skräpkorg om du inte emottagit någon orderbekräftelse! Har du ändå inte emottagit någon orderbekräftelse på e-post så har köpet sannolikt inte gått igenom. Kontakta vår kundservice om du behöver vidare hjälp!

Observera att du får en leveransbekräftelse när din order är packad och skickad från vårt lager. Orderbekräftelsen och leveransbekräftelsen innehåller en spårningslänk så att du kan följa paketets resa.

Jag har inte fått någon leveransbekräftelse. När skickas mitt paket?

Leveranstiden är vanligtvis 1-2 vardagar men vi reserverar oss upp till 15 arbetsdagar. Leveransen kan dröja längre än normalt om en beställd vara är restnoterad. Information om längre leveranstider för en restnoterad produkt finns vanligtvis under respektive produktinformation på vår webb. 

Mitt paket har returnerats från ombudet. Vad händer nu?

Om ditt paket har returnerats från ombudet skickas paketet tillbaka till vårt lager. Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten. Vi tar ut en returavgift på 300kr som motsvarar de kostnader som det orsakat oss att packa, skicka och sedan mottaga paketet i retur. 

Jag har ångrat mitt köp. Hur gör jag nu?

Du som kund har 14 dagars ångerrätt vid köp på distans utanför affärslokal. Ångerfristen börjar löpa den dag du som konsument har tagit emot varorna. Ångerrätten omfattar dock inte varor som snabbt kan försämras, till exempel livsmedel. Observera att ångerrätten inte heller gäller om det totala beloppet understiger 400 kronor. Vi kan därför inte godkänna returer av livsmedel.

Vårt villkor för övriga produkter där värdet överstiger 400 kronor är att varan kommer tillbaka i originalskick, dvs att den inte är använd samt att originalförpackningen bifogas. Självklart har du som kund alltid rätt att öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar. Om dessa krav inte är uppfyllda kan ni debiteras en avgift på 300 kronor.

Gör såhär:

  1. Kontakta vår kundtjänst via kontaktformulär eller skicka ett mail till kundtjänst@ungerskmat.se så skickar vi returfraktsedel till dig (kostnad 89 kr).
  2. Emballera väl på ett sätt så att varorna inte skadas under returfrakten. Använd gärna emballaget som medföljdes vid leveransen. och bifoga originalförpackning samt lämna in hos närmaste ombud. 
  3. När vi har mottagit varan och godkänt returen justerar vi er betalning. Om varan skadats under returfrakten eller om vi av annan anledning inte godkänner returen debiteras ni en avgift på 300 kronor.

Kan jag se mina tidigare beställningar hos er?

Ja, det är möjligt att logga in på "Mina sidor" genom att klicka på ikonen bredvid Kassan längst upp till vänster i huvudmenyn. Där kan du se dina tidigare beställningar, betalningshistoriken mm. Du anger din e-postadress så skickas en inloggningskod till dig.

Jag behöver mina varor snabbt och vill slippa fraktkostnaden. Kan jag hämta mina varor hos er?

Ja, vi erbjuder gratis upphämtning från vårt lager i Torslanda, Göteborg. Välj detta fraktalternativ i kassan när du checkar ut så dras fraktkostnaden av automatiskt. Du får en avisering när paketet är redo att hämtas (vanligtvis inom 24 timmar). Adress kan du hitta här.