Köpvillkor & Leverans
Allmän information
Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning hos UngerskMat.se. Avtal ingås mellan dig som konsument och företaget Retail Corner (Organisationsnummer 969673-3931).
Beställning
När du genomfört en beställning i vår webbutik www.ungerskmat.se godkänner du våra köpvillkor och samtycker till vår integritetspolicy. Vi påbörjar behandlingen av din order när den registrerats i våra system (för frakt och leverans se avsnitt nedan). Vi förbehåller oss rätten att avbryta en order om leverans av varorna inte kan ske. Vi reserverar oss också för slutförsäljning av varor. Vid slutsålda varor makuleras dessa från beställningen och från betalningen. Information om eventuell slutförsäljning finns i leveransbekräftelsen och i betalningsinformationen.
Leveranstider*
Normalt skickas ditt paket samma dag som beställningstillfället om din order görs senast kl 12:00 helgfri vardag. Leveranstiden beror på det fraktsätt du väljer i kassan. Leveranstiden är vanligtvis 1-2 vardagar men vi reserverar oss upp till 10 arbetsdagar. Vid eventuell försening som vi inte kan åtgärda inom skälig tid har du som kund rätt att häva köpet utan extra kostnad.
Alla leveranser sker av vald speditör enligt de leveranssätt vilka presenteras innan slutförande av beställning och debiteras med gällande prislista. Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt och att köparen efter att vi effektuerat ordern följer upp leveransen hos speditören samt tillser att leveransen avhämtas och mottages enligt speditörens anvisningar. Leverans sker endast inom Sverige.
Vi erbjuder följande leveranssätt:
- DHL Service Point 89kr
- Instabee Hemleverans 99kr
Orderbekräftelse & leveransbekräftelse
När du genomfört ditt köp får du en orderbekräftelse via E-post och när varorna lämnar vårt lager får du en leveransbekräftelse. Du som kund får en separat avisering från vald speditör. Kontrollera därför alltid att dina kontaktuppgifter stämmer innan du genomför ditt köp. Om du inte mottagit någon avisering från speditören inom 3 arbetsdagar efter att du fått din leveransbekräftelse från oss, vänligen kontakta vår kundservice för hjälp att spåra paketet. Observera att vid större beställningar kan varorna skickas i flera separata paket med unika sändningsnummer.
Ej uthämtat paket
Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten. I de fall paket ej hämtas ut och/eller returneras till oss på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte varit anträffbar på det angivna telefonnumret för avisering, 2) vägrat ta emot leveransen eller 3) uppgivit felaktiga kontaktuppgifter såsom adress, telefonnummer eller e-post debiteras beställaren en returavgift. Avgiften motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet samt mottaga det i retur. Om köpesumman överstiger 300 kronor debiteras en returavgift på 300 kronor inklusive moms. Om köpesumman understiger 300 kronor debiteras varornas värde inklusive frakt och moms. Beloppet debiteras genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till vårt lager. Paket hos ombud returneras till oss efter 7 dagar.
Priser och moms
Priserna anges i svenska kronor inklusive moms. Momsen är 6% för alla böcker, 12% för alla livsmedel och 25 % moms på övriga produkter. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering.
Transportskador
Om en transportskada uppstår ber vi dig göra en anmälan om skadan till vår kundtjänst via e-postadressen kundtjänst@ungerskmat.se med en eller flera bifogade bilder på skadan. Vi följer Konsumentverkets riktlinjer och anmälan skall göras inom skälig tid efter att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Därför är det viktigt att du som konsument av emballerar och inspekterar dina produkter noggrant. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.
Ångerrätt
Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler är den lag som reglerar ångerrätten och anger följande undantag:
- Varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, till exempel livsmedel
- Varor som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten
Vi kan därför inte godkänna returer av livsmedel.
Hållbarhet & Bäst före-datum
Våra varor har minst 14 dagars hållbarhet från att de lämnar vårt lager för leverans. Om du som kund har särskilda önskemål eller specifika frågor kring hållbarhetsdatum, förvaring eller produkter ber vi dig att kontakta vår kundservice på kundtjanst@ungerskmat.se. UngerskMat.se ansvarar för produkternas hållbarhet under transporten med Postnord.
Vid kortare hållbarhetsdatum än 14 dagar tillämpas prisavdrag eller kampanjer som framgår på respektive produktsida.
Reklamation
Det är viktigt för oss att du är nöjd med dina produkter! Hör därför av dig till oss på kundtjänst@ungerskmat.se så fort som möjligt om du är missnöjd. Tala om varför du är missnöjd och bifoga en eller flera bilder på produkten. Ange också ditt ordernummer!
Tvist
Vid en eventuell tvist följer UngerskMat.se den Allmänna Reklamationsnämndens beslut.