Köpvillkor & Leverans

Allmän information

Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning hos UngerskMat.se. Avtal ingås mellan dig som konsument och företaget Retail Corner (Organisationsnummer 969673-3931). 

Beställning

När du genomfört en beställning i vår webbutik www.ungerskmat.se godkänner du våra köpvillkor och samtycker till vår integritetspolicy. Vi påbörjar behandlingen av din order när den registrerats i våra system (för frakt och leverans se avsnitt nedan). Vi förbehåller oss rätten att avbryta en order om leverans av varorna inte kan ske. Vi reserverar oss också för slutförsäljning av varor. Vid slutsålda varor makuleras dessa från beställningen och från betalningen. Information om eventuell slutförsäljning finns i leveransbekräftelsen och i betalningsinformationen.

Leveranstider*

Normalt skickas ditt paket samma dag som beställningstillfället om din order görs senast kl 12:00 helgfri vardag. Leveranstiden beror på det fraktsätt du väljer i kassan. Leveranstiden är vanligtvis 1-2 vardagar men vi reserverar oss upp till 15 arbetsdagar. Vid eventuell försening som vi inte kan åtgärda inom skälig tid har du som kund rätt att häva köpet utan extra kostnad. 

Alla leveranser sker av vald speditör enligt de leveranssätt vilka presenteras innan slutförande av beställning och debiteras med gällande prislista. Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt och att köparen efter att vi effektuerat ordern följer upp leveransen hos speditören samt tillser att leveransen avhämtas och mottages enligt speditörens anvisningar. Leverans sker endast inom Sverige.

Vi erbjuder följande leveranssätt:

  • DHL Service Point                           89kr
  • Upphämtning på vårt lager          GRATIS     

Det är möjligt att hämta ditt paket direkt från vårt lager i Torslanda, i Göteborg. Din order är vanligtvis färdig för upphämtning inom 24 timmar varje helgfri vardag. Du får en avisering när ditt paket är redo att hämtas.

Öppettider:

mån-fre klockan 07-16

Du hittar oss på adressen:

Sörredsvägen 105, 418 78 Torslanda

STOREX

 Orderbekräftelse & leveransbekräftelse

När du genomfört ditt köp får du en orderbekräftelse via E-post och när varorna lämnar vårt lager får du en leveransbekräftelse. Du som kund får en separat avisering från vald speditör. Kontrollera därför alltid att dina kontaktuppgifter stämmer innan du genomför ditt köp. Om du inte mottagit någon avisering från speditören inom 3 arbetsdagar efter att du fått din leveransbekräftelse från oss, vänligen kontakta vår kundservice för hjälp att spåra paketet. Observera att vid större beställningar kan varorna skickas i flera separata paket med unika sändningsnummer.

Ej uthämtat paket

Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten. I de fall paket ej hämtas ut och/eller returneras till oss på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte varit anträffbar på det angivna telefonnumret för avisering, 2) vägrat ta emot leveransen eller 3) uppgivit felaktiga kontaktuppgifter såsom adress, telefonnummer eller e-post debiteras beställaren en returavgift. Avgiften motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet samt mottaga det i retur. Om köpesumman överstiger 300 kronor debiteras en returavgift på 300 kronor inklusive moms. Om köpesumman understiger 300 kronor debiteras varornas värde inklusive frakt och moms. Beloppet debiteras genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till vårt lager. Paket returneras till oss efter 7 dagar.

Priser och moms

Priserna anges i svenska kronor inklusive moms. Momsen är 6% för alla böcker, 12% för alla livsmedel och 25 % moms på övriga produkter. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering.

Transportskador

Om en transportskada uppstår ber vi dig göra en anmälan om skadan till vår kundtjänst via e-postadressen kundtjänst@ungerskmat.se med en eller flera bifogade bilder på skadan. Vi följer Konsumentverkets riktlinjer och anmälan skall göras inom skälig tid efter att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Därför är det viktigt att du som konsument av emballerar och inspekterar dina produkter noggrant. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag. 

Ångerrätt

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler är den lag som reglerar ångerrätten och anger följande undantag:

  • Varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, till exempel livsmedel
  • Varor som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten

Vi kan därför inte godkänna returer av livsmedel. Läs gärna mer om att handla mat online hos Konsumentverket.

För övriga varor där värdet överstiger 400 kronor har du som kund 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar löpa den dag du som konsument tagit emot varorna. Vårt villkor är att varan kommer tillbaka i originalskick, dvs att den inte är använd samt att originalförpackningen bifogas. Självklart har du som kund alltid rätt att öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar. Om dessa krav inte är uppfyllda debiteras en avgift på 300 kronor. Beloppet debiteras genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till vårt lager. 

Gör såhär:

  1. Kontakta vår kundtjänst via kontaktformulär eller skicka ett mail till kundtjänst@ungerskmat.se så skickar vi returfraktsedel till dig (kostnad 89 kr).
  2. Emballera väl på ett sätt så att varorna inte skadas under returfrakten. Använd gärna emballaget som medföljde vid leveransen och bifoga originalförpackning samt lämna in hos närmaste ombud. 
  3. När vi har mottagit varan och godkänt returen justerar vi din betalning. Om varan skadats under returfrakten eller om vi av annan anledning inte kan godkänna returen debiteras du en avgift på 300 kronor.

    Hållbarhet & Bäst före-datum

    Våra varor har minst 14 dagars hållbarhet från att de lämnar vårt lager för leverans. Om du som kund har särskilda önskemål eller specifika frågor kring hållbarhetsdatum, förvaring eller produkter ber vi dig att kontakta vår kundservice på kundtjanst@ungerskmat.se. UngerskMat.se ansvarar för produkternas hållbarhet under transporten till dess att varorna ankommer till ombudet. 

    Vid kortare hållbarhetsdatum än 14 dagar tillämpas prisavdrag eller kampanjer som framgår på respektive produktsida.

    Reklamation

    Det är viktigt för oss att du är nöjd med dina produkter! Hör därför av dig till oss på kundtjänst@ungerskmat.se så fort som möjligt om du är missnöjd. Tala om varför du är missnöjd och bifoga en eller flera bilder på produkten. Ange också ditt ordernummer! 

    Tvist

    Vid en eventuell tvist följer UngerskMat.se den Allmänna Reklamationsnämndens beslut.