Ångerrätt & Retur
Transportskador
Om en transportskada uppstår ber vi dig göra en anmälan om skadan till vår kundtjänst via e-postadressen kundtjänst@ungerskmat.se med en eller flera bifogade bilder på skadan. Vi följer Konsumentverkets riktlinjer och anmälan skall göras inom skälig tid efter att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Därför är det viktigt att du som konsument av emballerar och inspekterar dina produkter noggrant. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.
Reklamation
Det är viktigt för oss att du är nöjd med dina produkter! Hör därför av dig till oss på kundtjänst@ungerskmat.se så fort som möjligt om du är missnöjd. Tala om varför du är missnöjd och bifoga en eller flera bilder på produkten. Ange också ditt ordernummer!
Ångerrätt
Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler är den lag som reglerar ångerrätten och anger följande undantag:
- Varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, till exempel livsmedel
- Varor som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten
Vi kan därför inte godkänna returer av livsmedel. Läs gärna mer om att handla mat online hos Konsumentverket.
För övriga varor där värdet överstiger 400 kronor har du som kund 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar löpa den dag du som konsument har tagit emot varorna. Vårt villkor är att varan kommer tillbaka i originalskick, dvs att den inte är använd samt att originalförpackningen bifogas. Självklart har du som kund alltid rätt att öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar. Om dessa krav inte är uppfyllda debiteras en avgift på 300 kronor. Beloppet debiteras genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till vårt lager.
Gör såhär:
- Kontakta vår kundtjänst via kontaktformulär eller skicka ett mail till kundtjänst@ungerskmat.se så skickar vi returfraktsedel till dig (kostnad 89 kr).
- Emballera väl på ett sätt så att varorna inte skadas under returfrakten. Använd gärna emballaget som medföljde vid leveransen och bifoga originalförpackning samt lämna in hos närmaste ombud.
- När vi har mottagit varan och godkänt returen justerar vi din betalning. Om varan skadats under returfrakten eller om vi av annan anledning inte kan godkänna returen debiteras du en avgift på 300 kronor.
Ej uthämtat paket
Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten. I de fall paket ej hämtas ut och/eller returneras till oss på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte varit anträffbar på det angivna telefonnumret för avisering, 2) vägrat ta emot leveransen eller 3) uppgivit felaktiga kontaktuppgifter såsom adress, telefonnummer eller e-post debiteras beställaren en returavgift. Avgiften motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet samt mottaga det i retur. Om köpesumman överstiger 300 kronor debiteras en returavgift på 300 kronor inklusive moms. Om köpesumman understiger 300 kronor debiteras varornas värde inklusive frakt och moms. Beloppet debiteras genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till vårt lager. Paket returneras till oss efter 7 dagar.