Allmän information

Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning hos UngerskMat.se. Avtal ingås mellan dig som konsument och företaget Retail Corner (Organisationsnummer 969673-3931). 

 

Beställning

När du genomfört en beställning i vår webbutik www.ungerskmat.se godkänner du våra köpvillkor och samtycker till vår integritetspolicy. Vi påbörjar behandligen av din order när den registrerats i våra system (för frakt och leverans se avsnitt nedan). Vi förbehåller oss rätten att avbryta en order om leverans av varorna inte kan ske. Vi reserverar oss också för slutförsäljning av varor. Vid slutsålda varor makuleras dessa från beställningen och från betalningen. Information om eventuell slutförsäljning finns i leveransbekräftelsen och i betalningsinformationen hos Klarna.

 

Leveranstider

Normala leveranstider inom Sverige är 1-3 arbetsdagar men vi reserverar oss för upp till 10 arbetsdagar. Från perioden Black Friday till Jul & Nyår är leveranstiden ca 2-10 arbetsdagar. Alla paket skickas med Postnord till närmaste ombud eller hemleverans till dörren. Avisering sker via SMS. Vid eventuell försening kontaktar vi dig och du har då rätt att häva köpet.

 

Fraktkostnader

·      Postnord Ombud                           fr. 89kr

·      Postnord Hemleverans                 fr. 139kr                           

 

Dina kontaktuppgifter och leveransadress

Har du tidigare använt dig av Klarna som betaltjänst kommer dina uppgifter automatiskt att fyllas i vid utcheckning. Det går att ändra dina uppgifter (namn, adress, e-post, tfn) hos Klarna genom att klicka på "ändra" vid utcheckningen.

 

Orderbekräftelse & leveransbekräftelse

När du genomfört ditt köp får du en orderbekräftelse via E-post och när varorna lämnar vårt lager får du en leveransbekräftelse. Du som kund får en separat avisering från Postnord med en spårningslänk till din försändelse. Observera att Postnord skickar avisering via SMS när paketet finns att hämta hos ombudet. Kontrollera därför alltid att ditt mobilnummer för SMS stämmer innan du genomför ditt köp. Om du inte mottagit någon avisering från Postnord inom 3 arbetsdagar efter att du fått din leveransbekräftelse från oss, vänligen kontakta vår kundservice för hjälp att spåra paketet. Observera att paket returneras till oss efter 7 dagar hos ombudet.

 

Ej uthämtat paket

Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten. I de fall paket inte hämtas ut hos ombudet på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte varit anträffbar på det angivna telefonnumret för avisering, 2) vägrat ta emot leveransen eller 3) uppgivit felaktiga kontaktuppgifter såsom adress, telefonnummer eller e-post debiteras beställaren en returavgift. Avgiften motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet samt mottaga det i retur. Om köpesumman överstiger 300 kronor debiteras en returavgift på 300 kronor inklusive moms. Om köpesumman understiger 300 kronor debiteras varornas värde inklusive frakt och moms. Beloppet debiteras genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till vårt lager. Paket hos ombud returneras till oss efter 7 dagar.

 

Priser och moms

Priserna anges i svenska kronor inklusive moms. Momsen är 6% för alla böcker, 12% för alla livsmedel och 25 % moms på övriga produkter. Våra priser är marknadsmässiga och vi följer konsumentprisindex för livsmedel och förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering.

 

Transportskador

Om en transportskada uppstår ber vi dig göra en anmälan om skadan till vår kundtjänst via e-postadressen kundtjänst@ungerskmat.se med en eller flera bifogade bilder på skadan. Vi följer Konsumentverkets riktlinjer och anmälan skall göras inom skälig tid efter att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Därför är det viktigt att du som konsument av emballerar och inspekterar dina produkter noggrant. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.

 

Ångerrätt

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler är den lag som reglerar ångerrätten och anger följande undantag:

·      Varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, till exempel livsmedel

·      Varor som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten

 

Vi kan därför inte godkänna returer av livsmedel.

 

Hållbarhet & Bäst före-datum

Våra varor har minst 14 dagars hållbarhet från att de lämnar vårt lager för leverans. Om du som kund har särskilda önskemål eller specifika frågor kring hållbarhetsdatum, förvaring eller produkter ber vi dig att kontakta vår kundservice på kundtjanst@ungerskmat.se. UngerskMat.se ansvarar för produkternas hållbarhet under transporten med Postnord. 

 

Vid kortare hållbarhetsdatum än 14 dagar tillämpas prisavdrag eller kampanjer som framgår på respektive produktsida.

 

Reklamation

Det är viktigt för oss att du är nöjd med dina produkter! Hör därför av dig till oss på kundtjänst@ungerskmat.se så fort som möjligt om du är missnöjd. Tala om varför du är missnöjd och bifoga en eller flera bilder på produkten. Ange också ditt ordernummer!

 

 

Tvist

Vid en eventuell tvist följer UngerskMat.se den Allmänna Reklamationsnämndens beslut.